این روزها که ویروس کرونا با آهنگی تصاعدی در بین ما منتشر میشود، مردم به اقتضای امکانات خود تمام تلاششان را برای کاهش ارتباط با جهان بیرون از خانه به کار بستهاند. هرچند این خودکنترلی به دلیل برخی مایحتاجهای روزمره بهصورت مطلق نمیتواند صورت گیرد، اما با این حال، تکنولوژی ارتباطات تا حد زیادی توانسته امکان حبسهای طولانیمدتتر خانگی را فراهم کند. بسیاری از فروشگاههای اینترنتی که پیش از این وضعیت، با تبلیغات به دنبال مشتری میگشتند، اکنون تاحدی با تقاضا مواجه شدهاند که ممکن نیست بدون نوبت و یکی دو روز انتظار، خریدی به دست مشتری برسانند.
تقاضا فراتر از عرضه
سیدمهدی اعتمادی، مدیر بازاریابی اُکالا (فروشگاه اینترنتی افق کوروش) در این باره به ایرناپلاس گفت: در حال حاضر میزان تقاضا برای خریدهای اینترنتی تقریباً سه برابر میزان قبل شده است. لیکن به علت محدودیتهای عملیاتی، ما صرفاً توانستهایم بخش کمی از این تقاضا را برآورده کنیم. همچنین سبد خرید مردم نیز بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است. ما در حال حاضر فروش فعالانه خود را متوقف کرده و همه ظرفیت خود را به فروش غیرفعالانه که سه برابر شده، اختصاص دادهایم.
اعتمادی در این زمینه توضیح داد: در فروشگاههای اینترنتی همواره بخشی از فروش بهصورت فعالانه و بخشی بهصورت ارگانیک (تقاضای عادی) انجام میشود. فروش فعال بهنوعی از فروش گفته میشود که از طریق فعالیتهای بازاریابی مانند پیامک و تبلیغ در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی و با هدف جذب مشتریهای جدید انجام میشود، اما فروش غیرفعال بدون تبلیغات و بر اساس تقاضای عادی بازار انجام میشود.
صف دو روزه
وی با بیان اینکه با توجه به شرایط کنونی، ناگزیریم فعالیت تبلیغاتی انجام ندهیم، افزود: عملاً دیگر فعالیتهای بازاریابی را که منجر به افزایش فروش میشوند، متوقف کردهایم و با اینکه ظرفیتهای خود را کمی افزایش داده و شهرهای جدیدی را هم تحت پوشش قرار دادهایم، باز هم این ظرفیتها کاملاً پر شده و برای دو روز آینده ظرفیتمان پر است. یعنی اگر کسی الان خرید کند، ارسال اقلامش به دو روز دیگر موکول خواهد شد.
این در حالی است که به گفته او قبلاً نزدیک ۵۰ درصد ظرفیت یک روز آینده تکمیل میشد، ولی الان بهصورت کامل دو روز بعد هم پر میشود.
نیروی کاری گریزان
اعتمادی درباره امکانات فروشگاه متبوعش برای توسعه و افزایش ظرفیتهای خرید، توضیح داد: زیرساختها و تجهیزات لازم مانند ظرفیت انبار و زیرساختهای فنی سایت امکان توسعه را دارند، اما نیروی کار لازم برای بخشهای عملیاتی کافی نیست. هر چقدر هم آگهی زدهایم، اجابت نشده و همه منتظر ماندهاند تا بعد از رفع نگرانیهای کرونا استخدام شوند.
وی با بیان اینکه معضل کنونی این است که با توجه به استرسهای موجود، نیروی کار لازم یافت نمیشود، افزود: با اینکه نیروهای حمل سفارش (پیک) بهاندازه کافی داریم، ولی پرسنل برای جورچینی (کسانی که سفارشها را جمعآوری و تحویل پیک میدهند) کافی نیست.
این مدیر بازاریابی همچنین عنوان کرد: در صورت لزوم اگر این کمبود با بسیج نیروی مردمی حمایت شود، ما میتوانیم ظرفیت خود را بالا ببریم.
وی درباره تفاوتهای قیمتی و تنوع کالایی در فروشگاههای اینترنتی نیز توضیح داد: تنوع کالایی ما سه برابر افق کوروش است و درباره قیمت هم باید گفت با اینکه قیمتگذاری ما با افق به دلیل تفاوت در اولویتهای کالایی مردم در این دو نوع فروشگاه، فرق دارد، اما تقریباً میانگین قیمتی و تخفیفات مشابه هستند.
اعتمادی همچنین گفت: در شهرهایی مانند قم که بحران شیوع بیماری در آنها بیشتر بوده، کرایه حمل کاملاً رایگان شده است، اما در مابقی شهرها سفارشات بالای ۱۰۰ هزار تومان رایگان ارسال شده و برای کمتر از این مبلغ، ۵۰۰۰ تومان کرایه محاسبه میشود.
وی افزود این فروشگاه اینترنتی فعلاً در شهرهای تهران، کرج، مشهد، قم، یزد، کرمان و سمنان فعالیت دارد و از سه روز پیش شهر رشت نیز به شهرهای تحت پوشش اضافه شده است و از امروز شهر کرمانشاه نیز تحت پوشش قرار خواهد گرفت.
وی درباره توسعه شهرهای تحت پوشش افزود: در این هفته شهر تبریز وارد مدار خواهد شد و بهزودی در فروردینماه شهرهای بیشتری تحت پوشش قرار خواهند گرفت.
نظر شما